امروز چهارشنبه, 01 آبان 1398 - Wed 10 23 2019

منو

چگونه فرهنگ عفاف وحجاب را در جامعه گسترش دهیم ؟

 

چگونه فرهنگ عفاف وحجاب را در جامعه گسترش دهیم ؟

راهكارهای اجرابی گسترش فرهنگ عفاف، حجاب ودیگرآداب اسلامی ازطریق آموزش در مدارس:

-  اتخاذ تدابير مناسب جهت جذب، تربيت و به كارگيري نيروي انساني شايسته نظير مديران، معلمين و اساتيد معتقد و عامل به رعايت حجاب و عفاف در كلية مراكز اداري و آموزشي.

-  قبل از این كه تحول را در دانش آموز جستجو كنیم،  معلم را نه از باب این كه با درس و مباحث كلامی   می تواند منشأ اثر باشد، بلكه از این حیث كه: كونوا دعاه الناس بغیر السنتكم، انتخاب کنیم.

-  حفظ موضوعی آیات قرآن كه در زندگی روزمره دانش آموزان كاربرد دارد را در برنامه های آموزشی یا فوق برنامه آنان قراردهیم.

-  حفظ احادیث موضوعی را مبنای آشنایی با سیره ائمه(ع) قرار دهیم و بگونه ای برنامه ریزی كنیم كه در هر مقطع (ابتدائی، راهنمائی و متوسطه)، ۴۰حدیث كوتاه اما كاربردی، جان های تشنه كودكان و نوجوانان و جوانان را سیراب نماید. البه باید بازخورد مناسب را هم دریافت نمایند .

-انس با ائمه اطهار(ع) را از طریق برپایی مجالس زیارت نهادینه نمائیم. مداح جذب کننده باشد و با روش اصولی وصحیح، سخنانی برای جذب رو ح های مشتاق بیان کند.

-  موضوعات مرتبط با كلاس انشاء را موضوعاتی هدفمند از بین آیات موضوعی مورد نیاز دانش آموز(عفاف وحجاب) طراحی و زمینه تدبر در قرآن را در بین دانش آموزان فراهم كنیم.

 

-   در پایان هر سال تحصیلی، میزان ارتقای كمی و كیفی دانش آموزان در بحث تعلیم وتربیت اسلامی، بررسی و در رفع اشكالات برنامه ای و اجرایی اهتمام نمائیم.

-   مدارس موفق در موضوع مذكور را به آموزشگاه های دیگر معرفی كنیم و نیز تقدیر شایسته انجام گردد. البته باید بررسی شود که این حجاب در مرام دانش آموزان نهادینه گردد و فقط از ترس نمره وعوامل اجرائی مدرسه نباشد .

-   دربرگزاری جشن های عبادت درمدارس برموضوع عفاف وحجاب وآثارآن تأکید و پوشش های اصیل اسلامی ایرانی معرفی گردد.

-   بهره گیری ازاصول اسلامی واستفاده از رنگ های توصیه شده دراحادیث وروایات برای تهیه پوشاک مدارس مدنظرقرارگیرد.

  آموزش دانشجویان دردانشگاه ها:

 برنامه ریزی وآموزش دردانشگاه ها ازسطح بالاتری برخوردار و ازآن جا که افراد به سن ازدواج نزدیک تر می شوند وحضور بیشتری درجامعه دارند، این آموزش ها مؤثر وکاربردی تر می باشد، پس علمای تعلیم وتربیت بایدبا استفاده ازمباحث اسلامی، علمی، فرهنگی واجتماعی که برگرفته ازهمان جوامع ومنابع اصیل آنان می باشد بهره برده و درجهت ارتقای سطح آگاهي جوانان در خصوص ارتباطات صحيح انساني و اخلاقي بين آن ها و حفظ حدود عفاف و حجاب در جامعه و خانواده و به سمت درونی کردن هرچه بیشترآداب واحکام اسلامی ورعایت آن گام بردارند و درتوسعة فرهنگ كنكاش و تفكر در مفاهيم ديني توسط جوانان به منظور پذيرش دروني و قلبي و عمل به آن ها کوشا باشند.

البته امروزه متاسفانه به فرهنگ عفاف وحجاب به خصوص در دانشگاه های علوم وهنر و....کمتر اهمیت داده می شود وحتی برخورد آزاد وعدم رعایت حریم ها و محرم و نامحرم  کم رنگ شده است و حتی دوستی صحبت می کرد و با شکایت می گفت که : به خاطر حجاب شایسته اش از جمع دوستان وهمکلاسی های خود مطرود است و فقط با دوستان  با حجاب خود در ارتباط است ومن با خود می اندیشم  چرا حجاب که زمانی تاجی برای افتخار بود اکنون مورد بی مهری در محیط های علمی واقع شده است .....

چرا مسؤلین به وظیفه خود در قبال این امانت ها و استعدادهایی که در دستانش قراردارد  بی توجه هستند . چرا دانشگاه که باید مکان انسان سازی باشد امروزه مکانی برای دور شدن از انسانیت باشد!

چرا دانشجویانی که از دل روستاها وشهرهای کوچک با هزاران زحمت وارد دانشگاه های بزرگ می شوند بعد از چند ماه به تمامی اصالت ها پشت پا می زند، فقط وفقط به خاطر این که خود را کمتر از دیگران نبیند و بتواند دوستان وهمکلاسی  هایش را درک کرده باشد ....!

آموزش ازطریق رسانه های عمومی:

رسانه های عمومی که شامل:رادیو، تلویزیون، روزنامه ها، مجلات، اینترنت و....  می باشد. امروزه یکی ازتأثیرگزارترین ابزاری است که می تواند نقش به سزایی درآموزش تمامی اعضای جامعه درجهت فراگیری و ارتقای سطح  وگسترش فرهنگ عفاف وحجاب آنان داشته باشد. دراین خصوص اهتمام جدي مراكز فرهنگي و كلية رسانه‌هاي كشور نسبت به ارائه الگوي مطلوب از عفاف و حجاب در محصولات فرهنگي خود و پرهيز از ايجاد تضاد و تناقض براي جوانان در اين امر را می طلبد که باارائه الگوهاي مناسب از زنان مسلمان و خانواده های آنان در انواع فيلم‌هاي سينمايي، مطبوعات، كتب و ساير رسانه‌ها، ساخت وپخش مجموعه های متنوع تلویزیونی، داستان های جذاب رادیویی و ایجاد سایت های اطلاعاتی اینترنتی وارائه مقالات مفید در مجلات وروزنامه ها با مضامین و موضوعات موردنظر، مجموعه ای ازاقشارمختلف را تحت پوشش قرارداده ومنجر به آموزش آنان وارتقای پوشش اسلامی درآن ها گردد. هم چنین دربخش صداوسیما می توان به چند راهکار اجرایی دیگرهم به ترتیب زیراشاره نمود:

-   كارگردانان دین مدار جهت سرمایه گذاری در این بخش شناسایی، تشویق و دعوت شوند.

-   توسط سازمان های مرتبط با كودك و نوجوان، برنامه های زیبا و كوتاه و یا سریال هایی با محتوای قرآنی و اهل بیت (ع) طراحی و اجرا شود.

-   از نوجوانان بخواهیم با ساخت فیلم های پیام دار یك، یا دو دقیقه ای با مفاهیم دینی در ساخت و برنامه های موردنیاز جوانان مشاركت جویند.

-   برنامه های كودك كشورهای اسلامی را رصد و بهترین های آن را كه با فرهنگ قرآنی و شیعه ما سازگاری دارد پخش نمائیم. (و این را بر كارتن های غربی بی محتوا ترجیح دهیم و نگذاریم کارتن هایی با فرهنگ ضد دینی، به راحتی وارد قلب ودل کودک معصوم ما شود و ستاره های هالیودی  که فقط می خواهند تیشه به ریشه دین ما بزنند قهرمان کودک ونوجوان بشوند .)

-   در كنار برنامه های مثبت و پیام دار، به تدریج كودكان را از دیدن برنامه هایی كه با هویت و فرهنگ دینی سازگاری ندارد، پرهیز دهیم. (فرهنگ سازی کنیم و از فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی خود کمک بگیریم )

-   با تبیین آموزه های دینی آنان را به نقد برنامه های كم محتوی وادار و به تدریج، ذهن آنان را متوجه ضرر و زیان ها و آفت ها و عواقب دیدن برنامه های غیرمفید نمائیم.

   آموزش واطلاع رسانی به وسیله وعاظ وروحانیون درمساجد و اماکن مذهبی:

 ازآن جا که به مقوله عفاف وحجاب درتمامی ادیان الهی توجه وافر و ویژه گردیده است، درنتیجه با استفاده ازاندیشه وتوان بالای وعاظ، روحانیون، و... و تأثیرفراوان آنان بر اقشارکثیری ازجامعه، فرصت مناسبی ایجاد می نماید تا ازطریق آنان ودرجلسات سخنرانی با تبيين دائمي جايگاه والا و پر اعتبار زن در اسلام و مقايسه آن با ساير مكاتب به منظور احساس برتري شخصيت زن مسلمان نسبت به زنان ساير مكاتب و پرهيز از روي آوردن به جاذبه‌ها و شخصيت‌هاي كاذب به تقويت بنية اعتقادي، اخلاقي و اصول و مباني تربيت براي والدين، خصوصاً مادران نسبت به امر عفاف و حجاب و ايجاد حساسيت در آن ها نسبت به آسيب هاي ناشي از عدم رعايت آن براي خود، خانواده و فرزندان پرداخت و ازاین طریق بسط وگسترش فرهنگ حجاب وعفاف را موجب شد.

و در نهایت همه با هم باید در گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در کشورهای اسلامی تلاش کنیم .استفاده از قابليت‌ها و ظرفيت سازمان ها، تشكل‌هاي غيردولتي ، بنگاه های اقتصادی و.... درجهت دهي و تقويت امر عفاف و حجاب با استفاده از این قابليت‌ها به طریق روش های اجرایی ذیل می توان گام های اساسی برداشت .

-   سازمان ها می توانند  باتوسعة ارتباطات و تبادل اطلاعات بين دستگاه‌هاي مختلف آموزشي، فرهنگي و تبليغي در جهت تبيين و تعيين حدود و ضوابط هماهنگ در رعايت عفاف و حجاب در ارائه برنامه ها و كالاهاي فرهنگي تلاش نمایند.

-    تربيت و توسعة نيروي انساني مؤمن، كارآمد و آشنا به مسائل فرهنگي ـ تبليغي در امر عفاف و حجاب و پرهيز از برخورد‌هاي خشن، فيزيكي و تحقير آميز با متخلفين، سرلوحه کارشان قراردهند. در به کارگیری نیرو از افراد با حجاب استفاده نمود .

-   هماهنگي و وحدت رويه مستمر و پايدار در برخورد با ناهنجار‌ي‌هاي فرهنگي درچارچوب قانون صورت پذیرد.

-   ارتقاي سطح آگاهي و ايجاد حساسيت در مديران نسبت به توسعة فرهنگ عفاف و حاكميت ارزش‌هاي اخلاقي در مجموعه‌هاي تحت مسئوليت آن ها، مدنظرباشد.

-    ترغيب مسئولين و مديران نسبت به مناسب‌سازي فيزيكي و فرهنگي محيط كار در ادرات، بانك‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها، شركت‌هاي خصوصي براي شاغلين و مراجعين، انجام شود.

 

-    توسعه و تنوع بخشي به الگو‌هاي مناسب حجاب و تبليغ آن توسط رسانه‌ها به منظور اقناع روحيه تنوع طلبي و حس زيبا شناختي جوانان ضمن ترويج و تشويق چادر به عنوان حجاب برتر و پرهيز از تحميل و اجباري كردن يك الگوي ثابت از حجاب قرارگیرد.

*  تشکل های غیردولتی می توانند:  باتشويق وترغيب و تبليغ نماد‌ها و الگو‌هاي لباس ايراني و بومي مناطق مختلف كشور و ممانعت از تبليغ الگو‌هاي مغاير با فرهنگ ايراني ـ اسلامي، به گسترش فرهنگ عفاف وحجاب کمک نمایند.

-    تشکل های غیردولتی زنان محجبه با حضورفعال خود دراجتماع به تبیین عدم مغايرت پوشيدگي، حجاب و عفاف با حضور و فعاليت‌هاي اجتماعي زنان و رفع شبهه تعارض بين آن دو بپردازند.

بنگاه های اقتصادی

-   باحمایت ازبنگاه های اقتصادی می توان از قابلیت های آن ها در ايجاد زمينه‌هاي دسترسي عمومي به پارچه و لباس منطبق با الگو‌هاي ايراني ـ اسلامي استفاده نمود.

-  حمايت از طراحان و توليد كنندگان پوشاک ولباس نیزاز دیگر ظرفیت های بخش اقتصادی است که علاوه براشتغال زایی می تواند به توسعه وگسترش امرحجاب کمک نماید.

خانواده ها

در نهایت به مهم ترین وسازنده ترین نهاد خانواده اشاره می کنم .که اولا خود والدین باید از تربیت دینی برخوردار باشند تا بتوانند سازنده فرزندان دین مدار باشند.

پدر به عنوان سرپرست خانواده مواظب لقمه حلال وکسب کار سالم خود باشد .

مادر به عنوان مدیر خانه رعایت کننده مسائل شرعی باشد و به عمل خود فرزندان را تعلیم دهد .

 مواظب رفت وآمدها وهم سالان فرزندانمان باشیم و بر دوست یابی آن ها نظارت داشته باشیم، البته از تاثیر رفتار محبت آمیز نباید غافل بود .

باز هم تاکید می شود که یک دست صدا ندارد و استفاده ازتمامی ظرفیت های جامعه راهی است که می تواند به گسترش وتعمیق همه جانبه فرهنگ عفاف وحجاب دراجتماع بیانجامد.

به امیدروزی که فرهنگ وآداب اسلامی درجامعه نهادینه و مصونیت حاصله موجب آرامش و رضایت درونی انسان ها و به طبع آن ایجاد جامعه ای سالم و پرورش نسل های بالنده در اجتماع گردد.    

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

مجوز استفاده از قالب مذهبی قدر براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید